Σχετικά με τα έργα

Τα ζωγραφικά έργα της ιστοσελίδας είναι προς πώληση .

Στην περίπτωση που σας ενδιαφέρει ένα έργο μπορείτε να στείλετε email ζητώντας περαιτέρω πληροφορίες.

Email

info@pouliasikaterina.gr

Συνεντεύξεις

Τηλεοπτικές συνεντεύξεις


- Ατομική έκθεση
"Πορεία προς την εξέλιξη".


- Ατομική έκθεση
"Η Διαχρονικότητα της κρίσης".


- Γενικά για την τέχνη.


- Γενικά για την τέχνη.

Ραδιοφωνικές συνεντεύξεις


- Ατομική έκθεση
'Ιμβρος & Τένεδος".


- Ατομική έκθεση
"Η Διαχρονικότητα της κρίσης".


- Γενικά για την τέχνη.


- Γενικά για την τέχνη.

Άλλες Συνεντεύξεις

(οι παρακάτω σύνδεσμοι οδηγούν απευθείας στην αντίστοιχη συνέντευξη μέσα στην σελίδα)

Ε: Κατερίνα, ασχολείσαι με διάφορα δημιουργικά πράγματα εκτός από τη ζωγραφική. Πώς θα περιέγραφες τον εαυτό σου;
Α: Διαρκή αναζητητή του ωραίου και του χρήσιμου. Με διέκρινε πάντα η εσωτερική αναζήτηση κι αναθεώρηση, προκειμένου να εξελιχτώ ως άνθρωπος. Αυτές με ωθούσαν να αναζητώ νέες μορφές γνώσης κι έκφρασης.

Ε: Η ενασχόλησή σου με τη ζωγραφική είναι η κύρια δραστηριότητά σου τώρα;
Α: Η κύρια δραστηριότητά μου αφορά την εργασία μου ως νηπιαγωγός. Η περαιτέρω δράση μου σχετίζεται με την τέχνη του λόγου και της εικόνας. Κάποτε κιόλας συνδυάζονται, δημιουργώντας ένα πιο δυνατό εκφραστικό κι επικοινωνιακό αποτέλεσμα. Συνηθίζω να συνοδεύω ζωγραφικά μου έργα με σχετικά ποιήματα. Ακόμη στο παιδικό μου βιβλίο που κυκλοφόρησε πρόσφατα, ‘Ένας άμυαλος χιονάνθρωπος’, δημιούργησα τα κείμενα καθώς και τις εικόνες.

Ε: Η εργασία σου ως νηπιαγωγός, πώς θεωρείς ότι σε επηρέασε στη ζωγραφική σου;
Α: Δεν επιδρά μόνο η εργασία στη ζωγραφική μου, αλλά υπάρχει αμφίδρομη σχέση μεταξύ των δύο. Στην εργασία μου χρησιμοποιώ και διδάσκω στα παιδιά ποικίλους τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης. Στην τέχνη μου εισάγω συχνά προβληματισμούς και γνώσεις από την εργασία μου.

Ε: Οι μνήμες των παιδικών μας χρόνων πόσο νομίζεις ότι επηρεάζουν την τέχνη που υπηρετούμε;
Α: Οι μνήμες επηρεάζουν, συνειδητά και κάποτε ασυνείδητα, τους τρόπους έκφρασής μας. Στη συγγραφική μου τέχνη επιδρούν εικόνες από το περιβάλλον μου, αλλά και βιώματά μου. Από την άλλη, τη ζωγραφική μου συνήθως επηρεάζουν βιώματα, αλλά κυρίως προβληματισμοί.

Ε: Η επικοινωνία του έργου των καλλιτεχνών παίζει σημαντικό ρόλο στη δουλειά τους; Πολλές φορές βλέπουμε καλλιτέχνες που απαξιώνουν τη δυναμική της προβολής τους. Θεωρούν πως το έργο τους «μιλάει» από μόνο του. Αυτό αρκεί;
Α: Η τέχνη οποιασδήποτε μορφής, αν κι έχει δημιουργό και πρωταρχικό αποδέκτη τον καλλιτέχνη, ανατροφοδοτείται από μια αμφίδρομη σχέση με το κοινό της – θεατή, ακροατή, αναγνώστη. Καλλιτέχνες οι οποίοι διστάζουν να εκθέσουν το έργο τους, παρακινούνται συχνά από μια ιδιομορφία κι εσωστρέφεια, ενώ άλλοτε η θέση τους αυτή αποτελεί συνειδητή επιλογή. Στην περίπτωση αυτή η “απαξίωση” της προβολής τους οφείλεται σε εσωτερική αυτάρκεια, σε άρνηση να εκτεθούν σε ένα κοινό πιθανόν απαίδευτο ή δύσπιστο, ή σε φόβο για την απόρριψη του έργου τους. Η τοποθέτηση αυτή μας ξενίζει, αλλά πιστεύω είναι απόλυτα σεβαστή, ειδικά αν αντιληφθούμε ότι η έκθεση και η δημοσιότητα μοιάζει λίγο με δίκοπο μαχαίρι…

Ε: Σήμερα, ίσως περισσότερο από παλιά, υπάρχει μια εμπορευματοποίηση του έργου των καλλιτεχνών. Πού νομίζεις ότι οφείλεται αυτό;
Α: Στους παραπάνω καλλιτέχνες θα μπορούσαμε να δώσουμε… συγχωροχάρτι, εξαιτίας αυτής της εμπορευματοποίησης της τέχνης. Πιστεύω ότι ένας ακόμη λόγος που απεχθάνονται την προβολή, αποτελεί και η λανθασμένη εκτίμηση του έργου τους. Αυτή γίνεται συχνά από ανθρώπους, που μπορεί να μη διαθέτουν κάποια ή επαρκή γνώση της τέχνης, και ταυτόχρονα να διαθέτουν πολύ καλή γνώση του εμπορίου της. Δυστυχώς συνηθίζεται κάποιοι έχοντες και κατέχοντες να δημιουργούν ένα κατεστημένο, που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική αξία της τέχνης. Σήμερα η ταχύτητα και ποικιλία πληροφοριών συμβάλλουν σημαντικά στη λανθασμένη εικόνα της αξίας της. Ωστόσο κακώς κείμενα της τέχνης δεν θεωρώ τόσο τους… ανέκθετους καλλιτέχνες ή μόνο την εμπορευματοποίησή της.

Ε: Από τι ή ποιον άλλο θα μπορούσαμε να πούμε ότι “κινδυνεύει” η τέχνη;
Α: Πιστεύω κι από ένα απαίδευτο κοινό ή έναν απαίδευτο δημιουργό. Ας αναρωτηθούμε ποιο είναι το κίνητρο όσων αποτελούν το κοινό μιας μορφής τέχνης. Εκτός από εκείνους που συνειδητά και συστηματικά -για την αξία της- την παρακολουθούν, υπάρχουν όσοι κίνητρό τους έχουν την προβολή, τη στήριξη των “δικών” τους ή την περιέργεια, αν και είναι θεμιτά όλα αυτά. Επίσης έχω την εντύπωση ότι στην Ελλάδα, ίσως είναι περισσότεροι πλέον εκείνοι που παρουσιάζουν από εκείνους που παρακολουθούν. Κι αυτό θεμιτό είναι, αλλά αναρωτιέται μήπως είναι καλό να μπουν όρια, ανάμεσα στον ουσιαστικό δημιουργό και υπηρέτη της τέχνης κι εκείνον που απλά παράγει κι αναπαράγει.

Ε: Μίλησέ μας για τα μελλοντικά σου σχέδια.
Α: Η βελτίωση του ζωγραφικού και συγγραφικού μου έργου. Αν ανέβαζα τον πήχη ως το σημείο που θα έκρινα το έργο μου ικανοποιητικό, θα έλεγα πως την έχω πετύχει. Αν όμως, πράγμα που κάνω συνήθως, τον ανεβάσω ως εκεί που γνωρίζω ότι δύναμαι ή ως εκεί που έφθασαν μεγάλοι καλλιτέχνες, θα έλεγα ότι έχω ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μου. Σε συγκεκριμένα σχέδιά μου δεν θα αναφερθώ, γιατί μου αρέσει να εκπλήσσω τους θεατές κι αναγνώστες των έργων μου, κι ακόμη επειδή απεχθάνομαι όσους αρέσκονται απλά να κοιτούν από την κλειδαρότρυπα…

Ε: Μπορεί η ζωγραφική να κάνει τον κόσμο καλύτερο;
Α: Γενικά η τέχνη, κι ειδικά η ζωγραφική μέσα απ’ την εκφραστική δύναμη της εικόνας, δύναται να προβληματίσει, να επηρεάσει και να εξυψώσει την ανθρώπινη ύπαρξη. Πρόσθετη δύναμη αποκτά, όταν συνδυάζεται και με την τέχνη του λόγου. Έχω θέσει ως στόχο μου, μέσα από τον συνδυασμό της τέχνης της εικόνας και του λόγου, να συμβάλλω στην διεύρυνση της αίσθησης του χρήσιμου κι ωραίου για τον θεατή-αναγνώστη..

Ε: Γιατί απολαμβάνετε ένα έργο τέχνης;
Α: Γιατί επικοινωνεί μέσα μας το κάλος και την αισθητική απόλαυση, όπως και τον προβληματισμό και την προσφορά ‘οδηγών’ στις δυσκολίες της ζωής.

Ε: Γιατί δημιουργείτε;
Α: Η δημιουργία αποτελεί πρώτιστη ανάγκη, καθώς και κινητήριο δύναμη στην εσωτερική εξέλιξη του ανθρώπου. Γι’ αυτό και τα παιδιά, τα οποία έχω την ευκαιρία ως νηπιαγωγός να παρατηρώ, την χρησιμοποιούν από τις πρώτες τους εκδηλώσεις, προκειμένου να εκφράσουν αυτό που νιώθουν και θέλουν να επικοινωνήσουν.

Ε: Θυμάστε ποιος ήταν ο πρώτος πίνακας που θαυμάσατε στη ζωή σας;
Α: Πολλοί, αλλά με αγγίζει το ιδιαίτερο φως στα έργα του Βαν Γκογκ. Πιστεύω ότι έχει επηρεάσει ιδιαίτερα την δυναμική απόδοση φωτός στα έργα μου. Σε αυτό ωστόσο έχει συμβάλλει κι η ανάγκη μου να δίνω στον θεατή την ελπίδα, το πέρασμα από το σκοτάδι στο φως.

Ε: Ποιο έργο τέχνης αγαπάτε περισσότερο και γιατί;
Α: Εφόσον αναφέρθηκα παραπάνω στο έργο του Βαν Γκογκ, θα μιλήσω για ένα έργο του που με αγγίζει ιδιαίτερα ‘Σταροχώραφα με κοράκια’. Σε αυτό το έργο εναρμονίζεται το σκοτάδι με το φως, το τραγικό με την ομορφιά της ζωής.

Ε: Ποιο έργο τέχνης θα θέλατε να σας εμπνεύσει στο μέλλον;
Α: Συνήθως εμπνέομαι από εικόνες του περιβάλλοντος ή ερεθίσματα για προβληματισμό, κι όχι από άλλα έργα. Αν ωστόσο υπήρχε κάποιο έργο που θα με ενέπνεε, αυτό σίγουρα θα ξεχώριζε: ως προς τη χρήση των εργαλείων, των χρωμάτων, την τήρηση αναλογιών, την εκφραστική κι αισθητική του δύναμη.

Ε: Ποιον ζωγράφο θαυμάζετε περισσότερο;
Α: Ανέφερα ήδη τον Βαν Γκογκ, αλλά θα μπορούσα να προσθέσω κι άλλους ιμπρεσιονιστές, καθώς και τον Νταλί για την εκφραστική του ιδιαιτερότητα, τον Θεοτοκόπουλο για την πρωτοπορία του, τον Παρθένη για την μεταφυσική του αναζήτηση κ.α. Θαυμάζω επίσης τον δάσκαλό μου Αντώνη Κουρτικάκη για την συλληπτική του ικανότητα και την ταχύτητά του να αποδίδει στην ζωγραφική επιφάνεια μια ιδέα έμπνευσης.

Ε: Ποιο καλλιτεχνικό κίνημα αγαπάτε περισσότερο και γιατί;
Α: Ο Ιμπρεσιονισμός κι ο Εξπρεσιονισμός έχουν επηρεάσει τον τρόπο έκφρασης σε πολλά από τα πρόσφατα έργα μου. Στον πρώτο με αγγίζει η δυναμική έκφραση του συναισθήματος, μέσα από την επιρροή του φωτός. Στον Εξπρεσιονισμό από την άλλη με προσελκύει η αισθητική δύναμη του χρώματος.

Ε: Ποιο είναι το πιο διαχρονικό έργο τέχνης κατά τη γνώμη σας;
Α: Διαχρονικό γενικά μπορεί να θεωρηθεί κάθε έργο που διαπερνά την διάσταση του χρόνου, και κινείται πέρα από αυτήν. Επομένως θεωρώ διαχρονικό, οποιοδήποτε έργο διατηρεί αναλλοίωτες στο πέρασμα του χρόνου, την συλληπτική κι αισθητική δύναμή του.

Ε: Ποια είναι η πιο κατάλληλη ώρα για να δημιουργήσει κανείς;
Α: Μολονότι προτιμώ το φυσικό φως, επιλέγω κάθε φορά την ώρα που η έμπνευση έρχεται να διαχυθεί και να ενσαρκωθεί σε ιδέα κι έκφραση.

Ε: Ποιον πίνακα θα θέλατε να είχατε ζωγραφίσει εσείς και γιατί;
Α: Το μόνο που επιθυμώ είναι να γίνει πιο δυνατό εκφραστικά το έργο μου. Ωστόσο αν χρειαζόταν να βρω κάποιον πίνακα που θα ήθελα εγώ να ζωγραφίσω, θα επέλεγα τον εξαϋλωμένο, ενδοσκοπικό τρόπο αναπαράστασης μορφών του Θεοτοκόπουλου.

Ε: Ποιες οι προσωπικές σας φιλοδοξίες στον εικαστικό χώρο;
Α: Η διαρκής βελτίωση του ζωγραφικού μου έργου αποτελεί πρώτιστο σκοπό στο έργο μου. Μετέπειτα το ταξίδεμα του ζωγραφικού μου έργου σε άλλα μήκη και πλάτη της γης, όπου η ουσία της τέχνης δύναται να αγγίξει ένα παιδευμένο, έμπειρο και καλοπροαίρετο κοινό.

Ε: Τι σας ενέπνευσε στο τελευταίο σας έργο;
Α: Αφορμή για το τελευταίο μου έργο υπήρξε η επέτειος για τα 100 χρόνια από την Μικρασιατική καταστροφή. Ένα από τα πιο δυνατά έργα μου που εκτέθηκαν, ήταν η 'Κραυγή αγωνίας' .

Ε: Νιώθετε ικανοποίηση από τη μέχρι τώρα καλλιτεχνική σας πορεία;
Α: Ναι ως προς τις δυνατότητες μου, τις οποίες νιώθω να ξεδιπλώνονται μέσα από την αναζήτηση εκφραστικών μέσων και τρόπων, όχι ως προς την περαιτέρω βελτίωση του έργου μου που επιδιώκω.

Ε: Ποιες είναι οι καλλιτεχνικές σας βλέψεις για το μέλλον;
Α: Στοχεύω στην μελέτη και δημιουργία έργων σχετικών με την Ιστορία και την Μυθολογία της χώρας μας. Ακόμη με επιδιώκω να δημιουργήσω κι άλλα έργα εσωτερικής αναζήτησης και σχετικά με την ύπαρξη του θεϊκού στοιχείου.

Ε: Στις 29 Νοεμβρίου έκλεισε μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση έργων σας, μια ατομική έκθεση ζωγραφικής με τίτλο «Πορεία προς την εξέλιξη». Θα θέλατε να μας αναφέρετε κάποια πράγματα σχετικά με την έκθεση;
Α: Όταν πριν κάποια χρόνια δημιούργησα το ζωγραφικό μου έργο «Ανέλιξη», αναγνώρισα σε αυτό ψήγματα εξέλιξης στην εικαστική μου εκδήλωση κι έκφραση. Μια ουσιαστικότερη εσωτερική αλλαγή διαφαινόταν επίσης στα έργα που ακολούθησαν στην δημιουργική μου πορεία. Επρόκειτο για μια προσωπική εξέλιξη, που ωστόσο αγκάλιασε θέματα , τα οποία αφορούσαν γενικά την ανθρώπινη εξέλιξη. Αυτή η πορεία λοιπόν με ώθησε να επιλέξω τον συγκεκριμένο τίτλο.

Ε: Θα θέλατε στη συνέχεια να μας δώσετε κάποιες πληροφορίες, σχετικές με την θεματολογία των έργων σας;
Α: Στα περίπου 25 έργα, που διανθίζουν αυτή την έκθεση, θα μπορούσε κανείς να διακρίνει κάποιες επιμέρους κατηγορίες θεμάτων. Υπάρχουν έργα που αγγίζουν ανάλαφρες πλευρές της ζωής: στιγμές ξεγνοιασιάς κι ανθρώπινης επικοινωνίας. Επίσης συμμετέχουν έργα που απεικονίζουν την αδιαπραγμάτευτη πορεία της ζωής. Ωστόσο πιο σημαντικά, θα μπορούσαν να θεωρηθούν σε αυτή την πορεία εξέλιξης, στοιχεία που υπάρχουν σε κάποια έργα μου κι αποτελούν προϋπόθεση για την ανθρώπινη εξέλιξη, όπως: η ενδοσκόπηση, ο οραματισμός για το μέλλον, η αναζήτηση φωτός, το ορμέμφυτο(η δύναμη της ορμής), η απελευθέρωση από την ύλη, η ελπίδα που υπερπηδά κάθε εμπόδιο, ακόμη και την απόγνωση. Άλλα έργα μου πάλι τροφοδοτούν την πορεία προς την εξέλιξη με στοιχεία σχετικά με: την αναγνώριση της συμπαντικής ενέργειας, ενδελέχειας κι αρμονίας, το δέος και την πίστη στην ισχύ του θεϊκού στοιχείου.

Ε: Πείτε μας λίγα λόγια για τον χώρο που φιλοξενήθηκε η έκθεσή σας;
Α: Πρόκειται για τον φιλόξενο και ζεστό υπόγειο χώρο Black duck, στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας. Στον πάνω όροφο παράλληλα υπάρχει ένα όμορφο στέκι, το οποίο επισκέπτεται οποιοσδήποτε θέλει να περάσει μερικές όμορφες στιγμές σε έναν ξεχωριστό αισθητικά χώρο.

Ε: Πείτε μας σχετικά με την έκθεσή σας; Την σύνδεση του λόγου με την εικόνα ενός ζωγραφικού έργου.
Α: Η σύνδεση λόγου με την εικόνα ενός ζωγραφικού έργου ενισχύει την εκφραστική του δύναμη. Σκέφτηκα λοιπόν να συνδέσω την ποιητική συγγραφική μου δράση με τον ζωγραφικό εικαστικό λόγο. Έτσι κάποια από τα έργα της έκθεσης συνοδεύονται από σχετικά ποιήματα, που ενδυναμώνουν την θεματολογία τους.

Ε: Θα θέλατε να μας αναφέρετε κάτι σχετικά με τα μελλοντικά εικαστικά σας σχέδια;
Α: Ο κορωνοιός ευνόησε έμμεσα νομίζω αρκετούς καλλιτέχνες, οι οποίοι διατηρώντας αναπόφευκτα απόσταση από την παρουσίαση του έργου τους, μπόρεσαν παράλληλα να βρουν επιπλέον χρόνους κι έτσι πέτυχαν να προωθηθούν δημιουργικά προς τα εμπρός. Ακόμη πιστεύω πως ένας καλλιτέχνης αναζητώντας την εξέλιξη στην τέχνη του, βελτιώνει εν καιρώ και την ποιότητα, αλλά και τους δημιουργικούς ρυθμούς του έργου του. Επομένως βασικό στόχο μου αποτελεί η πραγματοποίηση διαδοχικών ομαδικών, αλλά κυρίως ατομικών εκθέσεων, οι οποίες θα μου προσφέρουν τη δυνατότητα να παρουσιάσω περισσότερο το έργο μου.

Ε: Πιστεύετε πώς υπάρχει κάποιος συνδετικός κρίκος ανάμεσα στην ιδιότητά σας ως εκπαιδευτικού και την ζωγραφική-συγγραφική σας δράση;
Α: Η εργασία μου ως εκπαιδευτικός προσφέρει τυπικά, αλλά κι ουσιαστικά πλεονεκτήματα στην ζωγραφική-συγγραφική μου εξέλιξη. Οι λίγες, αλλά επιφορτισμένες με πολλές ευθύνες, ώρες εργασίας μου, εξασφαλίζουν επιπλέον χρόνους για αυτή την δημιουργική μου δράση. Ουσιαστικά πλεονεκτήματα προκύπτουν από την αγάπη μου για τα παιδιά και την ανάγκη μου να εκμαιεύω σημαντικά στοιχεία δημιουργίας κι αγάπης για την ζωή από αυτά. Τα στοιχεία αυτά στη συνέχεια αναγάγω ως προβληματισμό κι εκδήλωση στις τέχνες την εικόνας και του λόγου. Από την άλλη μου δίνεται η δυνατότητα να χειριστώ γνώσεις κι εργαλεία καλλιτεχνικά και συγγραφικά στην εκπαίδευση των παιδιών.

- Θέμα : Το αποτέλεσμα της εσωτερικής προόδου είναι που αποζημιώνει τον καλλιτέχνη.

Ε: Τι θα έπρεπε να γνωρίζει κάποιος για εσάς, εκτός από την ενασχόληση σας με τον χώρο των εικαστικών;
Α: Αναζητώντας πάντα την μάθηση & την ποιότητα στη ζωή μου, ασχολήθηκα κατά καιρούς με διάφορες μορφές τέχνης όπως: χορός, θέατρο, χειροτεχνία, συγγραφή παιδικού βιβλίου. Οι περισσότερες από τις ευαισθησίες & τα αισθητικά μου αγγίγματα περιστρέφονται γύρω από τον χώρο του παιδιού. Εργάζομαι ως εκπαιδευτικός, αλλά έχω δραστηριοποιηθεί αρκετά χρόνια & με διάφορα αντικείμενα στον χώρο της εμψύχωσης-εκπαιδευτικών προγραμμάτων & διασκέδασης- & σε άλλους χώρους με παιδιά όλων των ηλικιών.
Πάντα μου άρεσε να ταξιδεύω στον κόσμο της φαντασίας & να γράφω ιστορίες για παιδιά. Μια στιγμιαία έμπνευση μπορούσε να αποτελέσει για μένα ερέθισμα για συγγραφή ενός ποιήματος. Με αφορμή αρκετά ερεθίσματα που είχα από την ελληνική παράδοση, θέλησα να συγκεντρώσω πολύτιμα στοιχεία σχετικά με αυτήν κι έτσι, τον τελευταίο καιρό επεξεργάζομαι ένα σχετικό βιβλίο. Μελετώ βιβλία τα οποία συμβάλλουν στην πνευματική μου εξέλιξη: εκκλησιαστικά, φιλοσοφικά, τέχνης. Παίζω μουσική στο αρμόνιο ή τη φλογέρα μου. Ασχολούμαι και με την γυμναστική, την κολύμβηση, το ποδήλατο & το περπάτημα.

Ε: Πότε ξεκίνησε η ενασχόληση σας με τα εικαστικά και ποια η αφορμή;
Α: Ορόσημο στην καλλιτεχνική μου εξέλιξη υπήρξε η γνωριμία με το Ελληνικό Κέντρο Τέχνης & Πολιτισμού στο Σύνταγμα, στην Αθήνα. Είχα δάσκαλο τον Αντώνη Κουρτικάκη, έναν φιλόσοφο της τέχνης & του πολιτισμού, κι όχι απλά έναν καλλιτέχνη. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει οριακό σημείο, όπου κάποιος ανακαλύπτει ότι κάτι του αρέσει & αρχίζει να ασχολείται με αυτό. Υπάρχουν άνθρωποι που αρχικά δεν ήξεραν να τραβήξουν μια γραμμή κι εξέλιξαν σε πολύ καλό σημείο την ζωγραφική τους.

Ε: Αναφερθήκατε στη σπουδαιότητα της γνωριμίας σας με έναν δάσκαλο, ο οποίος δεν είναι απλά καλλιτέχνης αλλά και φιλόσοφος. Πόσο σημαντικό ρόλο πιστεύετε ότι παίζει η μαθητεία κοντά σε έναν αξιόλογο δάσκαλο;
Α: Θεωρώ ότι οι περγαμηνές κι οι σπουδές κοντά σε διάσημους ή πολλούς δασκάλους ωχριούν εμπρός στην παρουσία έστω κι ενός μοναδικού καλού δασκάλου, ο οποίος διαθέτει πολύπλευρη γνώση της τέχνης, του πολιτισμού, αλλά κυρίως βασικών αξιών της ζωής. Απαιτείται βέβαια κι η άξια ανταπόκριση του μαθητή πλάι σε όσα ένας δάσκαλος έχει να προσφέρει, διαφορετικά αυτά καθίστανται άχρηστα. Ένας μαθητής πρέπει να επιδείξει απόλυτη εμπιστοσύνη & δεκτικότητα σε εκείνα που ο δάσκαλος έχει να του δώσει, ώστε να αποκομίσει & να αποδώσει το μέγιστο δυνατόν.

Ε: Ποια είναι η έμπνευση σας; Από που πηγάζει;
Α: Τα ερεθίσματα μου μπορεί να είναι ποικίλα, κι εξαρτάται από την ετοιμότητα της έμπνευσής μου να ενσαρκωθεί κάποια συγκεκριμένη στιγμή & να οδηγήσει στην δημιουργία ενός έργου τέχνης. Εκείνο που είναι δύσκολο είναι όχι να βρει ο καλλιτέχνης τα ερεθίσματα, αλλά να διαθέτει την έμπνευση, ώστε να τα μετασχηματίσει σε έργο. Παρεμβάλλονται ερεθίσματα, όπως καθημερινές ανάγκες, προσωπικά αδιέξοδα, άσχημες στιγμές, και σε μια εποχή κρίσης όπως η δική μας προβλήματα στοιχειώδους επιβίωσης.

Ε: Πώς θα χαρακτηρίζατε τα καλλιτεχνικά σας έργα;
Α: Θα χαρακτήριζα «ενδοσκοπικά» τα έργα μου που αφορούν την τοπιογραφία. Στόχος μου όταν δημιουργώ ένα έργο, είναι να αναδείξω την κρυμμένη πίσω από τα φαινόμενα ουσία: τα κίνητρα & συναισθήματα των ανθρώπων, την αίσθηση ενός τοπίου, την κίνηση μιας μορφής με ό,τι υποδηλώνει κ.α. Γι’ αυτό, προσπαθώ να επιλέγω & να αποδίδω- ανάλογα με το τι θέλω να δηλώσω ή να αποκαλύψω- την πιο κατάλληλη τεχνική, την αντίστοιχη αίσθηση στα χρώματα, τα συναισθήματα, την κίνηση, την βαθύτερη ψυχοσύνθεση & πνευματικότητα ενός γεγονότος ή μιας στιγμής.

Ε: Ποια είναι τα συναισθήματα σας όταν δημιουργείτε τα έργα σας;
Α: Όταν δημιουργώ ένα εικαστικό έργο, νιώθω μια βαθύτερη ικανοποίηση ταύτισης με τον κόσμο των αξιών & της ουσίας, ή ακόμη σαν μικρός Θεός-δημιουργός που πλάθει από το μηδέν κάτι. Πάντα υπάρχει αυτή η ενδόμυχη αγωνία προσφοράς, η οποία ευτυχώς δεν στέκει τροχοπέδη στην δημιουργικότητά μου. Επιθυμώ να δώσω στον θεατή κάτι ανώτερο, είτε αισθητικά είτε θεματικά, ώστε να συμβάλλω ένα βήμα παραπέρα στην βαθύτερη εξέλιξή του.

Ε: Ποιο είναι το σημαντικότερο έργο σας και γιατί;
Α: Στα σημαντικά μου έργα θα μπορούσα να συμπεριλάβω ‘Το ξεσπίτωμα’ & ‘Ατενίζοντας το μέλλον’ από την έκθεσή μου, την σχετική με την Ίμβρο & την Τένεδο. Στο πρώτο προσπάθησα να αποτυπώσω την αγωνία της μάνας που φεύγει διωγμένη από τον τόπο της σφίγγοντας στην αγκαλιά το παιδί της, ενώ στο δεύτερο απεικονίζω πάλι μια μάνα με παιδί που όμως στέκεται κοιτώντας προς το φως, δίνοντας μια αισιόδοξη νότα μέσα από την καταθλιπτική κατάσταση του διωγμού. Επίσης, πολλή σημαντική θεωρώ όλη την ενότητα των 32 έργων μου με θέμα: ‘Η διαχρονικότητα της κρίσης’, όπου αποτυπώνονται γλαφυρά προβλήματα & προβληματισμοί του ανθρώπου εν καιρώ κρίσης, τα οποία ωστόσο παρουσιάζουν μια επαναληπτικότητα ανά εποχές & πολιτισμούς.

Ε: Ποιος είναι ο προσδοκώμενος αντίκτυπος των έργων σας στον θεατή; Ποιο μήνυμα θέλετε να περάσετε; Σε ποιες ηλικίες απευθύνονται;
Α: Θεωρώ ότι στη ζωή μας η ασχήμια είναι το δεδομένο, κι η ομορφιά το ζητούμενο. Άρα, στόχος μου είναι να αναδείξω τα όμορφα στοιχεία της ζωής, όχι μόνο μέσα από τοπιογραφίες κι όμορφες σκηνές, αλλά & τοποθετώντας ένα φως ή ένα αντίθετο στοιχείο μέσα σε έργα τα οποία φαίνεται να απεικονίζουν την ασχήμια(όπως στη θεματική ενότητα που προανέφερα). Υπό την έννοια αυτή, νομίζω ότι δεν υφίσταται ηλικιακός περιορισμός θέασης των έργων μου.

Ε: Έχετε αντιμετωπίσει κάποια δυσκολία στον χώρο των εικαστικών; Αν ναι, πως την αντιμετωπίσατε;
Α: Οι βασικές δυσκολίες που πιθανόν θα αντιμετωπίσει ένας ζωγράφος, κατά την παρουσίαση του έργου του, προέρχονται από ένα απαίδευτο ή κακόβουλο κοινό. Ωστόσο, τέτοιου είδους δυσκολίες είναι ευκολότερα διευθετήσιμες συγκριτικά μ’ εκείνες που εκ πηγάζουν από τον εσωτερικό κόσμο ενός καλλιτέχνη. Αυτές αφορούν: την έμπνευση η οποία δεν έρχεται ως ‘από μηχανής θεός’, μια διαδικασία άρτιας οργάνωσης στην οποία πρέπει να μπει προκειμένου να προβάλλει με τον καλύτερο τρόπο το έργο του, αλλά κυρίως δυσκολίες εσωτερικής φύσης καθώς έκαστο δημιούργημά του απαιτεί πολύπλοκες διεργασίες, αγωνίες & αγώνα ενάντια σε ελλείψεις κι αδυναμίες.

Ε: Πιστεύετε ότι υπάρχει κάποιο τίμημα, προκειμένου να πετύχει κανείς κάτι σημαντικό στην τέχνη του;
Α: Το ερώτημα είναι αν το αποτέλεσμα αξίζει το τίμημα & τις θυσίες που απαιτούνται, & στην περίπτωση της τέχνης πιστεύω ότι αξίζει. Η ζωγραφική αλλά & γενικά η τέχνη εξυψώνει τον άνθρωπο σε ανώτερες σφαίρες εξέλιξης, αρκεί να έχει την καλή πρόθεση να εξευγενιστεί & να εξευγενίσει. Ακόμη κι αν αυτό έχει ως τίμημα την έλλειψη προσωπικής ζωής ή άλλων πραγμάτων, τα οποία στα μάτια κάποιων φαντάζουν ως προνόμια, το αποτέλεσμα-όχι τόσο της καταξίωσης όσο της εσωτερικής προόδου-είναι που αποζημιώνει τελικά τον καλλιτέχνη.

Ε: Πως ξεκίνησε η ενασχόληση σας με την τέχνη της Ζωγραφικής;
Α: Πάντα αγαπούσα την τέχνη της ζωγραφικής και μου άρεσε να εκφράζομαι μέσα από αυτήν. Κατά καιρούς βρέθηκα σε διάφορους χώρους σπουδών. Ωστόσο, η καλλιτεχνική μου παιδεία και πορεία προσδιορίστηκε μέσα από το Ελληνικό Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού και τον Αντώνη Κουρτικάκη, ο οποίος υπήρξε δάσκαλός μου κατά την πολυετή μαθητεία μου στον συγκεκριμένο χώρο.
Το Ελληνικό Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού -στην περιοχή του Συντάγματος- προσέφερε και συνεχίζει να προσφέρει και να προσθέτει αξία στον ελληνικό πολιτισμό με σειρά από σπουδαίες διαλέξεις, σεμινάρια, συνέδρια, μαθήματα κι άλλες σημαντικές δραστηριότητες στον χώρο της τέχνης. Ο Αντώνης Κουρτικάκης αποτελεί έναν εξαίρετο ζωγράφο, τεχνοκριτικό κι ερευνητή, αλλά κυρίως Δάσκαλο -με την ουσιαστική σημασία της λέξεως- που με “μπόλιασε” με τη βαθιά φιλοσοφία της τέχνης και της ζωής.

Ε: Η έκθεση σας είναι ατομική και αφορά το ζήτημα της κρίσης (πολιτισμική, κοινωνική) σε σχέση με τον άνθρωπο και τις αρχές της ζωής. Είναι η πρώτη ατομική σας έκθεση; Ποιες εικόνες-εμπειρίες σας οδήγησαν σε αυτή;
Α: Η συγκεκριμένη μου ζωγραφική έκθεση δεν είναι η πρώτη, καθώς έχουν προηγηθεί μια σειρά από άλλες ατομικές και η συμμετοχή μου σε ομαδικές εκθέσεις. Βασική πηγή έμπνευσης για την συγκεκριμένη έκθεση υπήρξαν εικόνες της καθημερινότητας, τις οποίες συνέλεξα κατά την αναζήτηση θεμάτων απεικόνισης σε χώρους εκτός του εργαστηρίου μου, και οι οποίες αποτύπωναν γλαφυρά στοιχεία της ζωής του ανθρώπου σε μια εποχή κρίσης. Ακόμη, με την παράλληλη ιδιότητά μου ως εκπαιδευτικός, συνέλεξα πολύτιμη εμπειρία αλλά και εικόνες σχετικές με την κρίση, καθώς το σχολείο αποτελεί μια προέκταση της κατάστασης που επικρατεί σε μια κοινωνία.

Ε: Τι σημαίνει για εσάς “κρίση” και τι θα μπορούσε να οδηγήσει μια κοινωνία σε κρίση;
Α: Σε περίοδο κρίσης ανατρέπονται τα πολιτιστικά δεδομένα και η ζωή οδηγείται σε δοκιμασία. Για μένα η κρίση σχετίζεται με ένα βαθύτερο ρήγμα αναφορικά με στοιχεία πολιτισμού του ανθρώπου. Το ρήγμα αυτό προκύπτει από ανακινήσεις, εξαιτίας της διαφοροποίησης πολιτικών αλλά και κοινωνικών συμφερόντων, ομάδων αλλά και ατόμων.

Ε: Στην έκθεση σας εστιάζετε στην διαχρονικότητα της κρίσης. Για ποιους λόγους, θεωρείτε, πως η κρίση ξαναεμφανίζεται ανά εποχή και κοινωνία με κοινές συχνά γραμμές; Τι σχέση έχει αυτό με την ιστορία και τους δικούς της “κύκλους”;
Α: Η βασική αιτιότητα επανάληψης μιας κρίσης αφορά τον πυρήνα του κοινωνικού “γίγνεσθαι”, όπου βρίσκεται το άτομο, και πιο συγκεκριμένα το εσωτερικό του “γίγνεσθαι”. Σε εποχές και κοινωνίες διαφορετικές, η ψυχοσύνθεση κι οι αντιδράσεις του ανθρώπου ομοιάζουν. Αυτό συμβαίνει, επειδή ο άνθρωπος νιώθει αλλά και συμπεριφέρεται με παρόμοιο τρόπο σε καταστάσεις εξωτερικές που σχετίζονται με: δυσκολίες κι έλλειψη αξιοπρεπούς διαβίωσης, απουσία ελευθερίας σε διάφορες μορφές-όπως η ελευθερία έκφρασης-, ανεπαρκείς εκδηλώσεις πολιτισμού κ.α. Ανεξάρτητα λοιπόν από τους παράγοντες που προκαλούν μια κρίση, αίτια κι αντιδράσεις ομοιάζουν. Τα αίτια σχετίζονται με την πτώση αξιών στις κοινωνίες. Οι αντιδράσεις αφορούν παρόμοια συναισθήματα που βιώνει ο άνθρωπος, καθώς κι εκδηλώσεις τους.

Ε: Για εσάς ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι να είναι κοινωνός της κατάστασης που επικρατεί σε μια κοινωνία, των προβλημάτων και των συναισθημάτων που την κατακλύζουν, όπως έχετε αναφέρει. Πως τελικά επιδρά η Τέχνη πάνω στην συνείδηση του ατόμου σε μια εποχή κρίσης;
Α: Η τέχνη ασκούσε πάντα καταλυτική επίδραση στις κοινωνίες. Αυτός ήταν άλλωστε κι ο λόγος που απαγορεύονταν διάφορες μορφές της σε περιόδους επικράτειας απολυταρχικών κυρίως καθεστώτων. Αυτό συνέβαινε επειδή την αποδέχονταν ως τρόπο εκδήλωσης, αλλά έτρεμαν τη δύναμη επιρροής της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η στάση των Ναζί, οι οποίοι-αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα της ύπαρξης τέχνης και πολιτισμού-επιδόθηκαν με μεγάλη μαεστρία σε κλοπές αρχαιοτήτων, βιβλίων κι άλλων πολιτιστικών στοιχείων, παράλληλα όμως κατέστρεφαν έργα ή απαγόρευαν μουσικές κι άλλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, κατά το δοκούν και το αναγκαίο. Αντίστοιχες υπήρξαν οι αντιδράσεις της Χούντας, αλλά κι άλλων κυβερνήσεων και κρατών, κατά καιρούς και τόπους.
Η καταλυτική επιρροή της Τέχνης οφείλεται στην ισχύ που κατέχει να ανακινεί συναισθήματα, αλλά και συνειδήσεις. Φέρνει τον άνθρωπο αντιμέτωπο με τα αίτια των προβλημάτων του, τα οποία καλείται να ανασύρει ουσιαστικά από τον εσωτερικό του κόσμο, αλλά και με την άλλη όχθη της ζωής: την ομορφιά. Με αυτό τον τρόπο οδηγείται σε βαθύτερη συνειδητότητα και ουσιαστικότερη απόλαυση της ζωής.

Ε: Που πιστεύετε ότι οδεύει ο Πολιτισμός μας σε σχέση με τις διαστάσεις της κοινωνίας; Διακρίνετε την τάση για απομάκρυνση από τις αρχές της “τέλειας μορφής” στα έργα, και την βαθύτερη γνωριμία με το περιεχόμενο αυτών;
Α: Στην εποχή μας ζούμε μια κρίση, η οποία αφορά αξίες κι όχι μόνο την οικονομική κατάσταση μιας χώρας, όπως εσκεμμένα συνήθως παρουσιάζεται. Τείνουμε σε απαξίωση και ριζική ανατροπή των δομών των ανθρωπίνων σχέσεων και θεσμών. Παρατηρείται ισοπέδωση αξιών, η οποία διαπερνά και το οικοδόμημα της Τέχνης, ανατρέποντας την σπουδαιότητα των βασικών δομών της.
Αυτό συμβαίνει επειδή η Τέχνη αποτελεί απεικόνιση της κοινωνίας, ενός ιστού που διαρρηγνύεται στις κάθε είδους σχέσεις (οικογενειακές, φιλικές), στο χώρο της εργασίας, στην πολιτική, στην επαφή με τη φύση, στην αλληλεπίδραση με άλλους πολιτισμούς, στην επαφή με το θείο στοιχείο, τελικά στην επαφή με τον βαθύτερο εαυτό και την συνείδησή μας. Η Τέχνη σε κάθε της μορφή τείνει σε μια πλήρη αποδοχή τρόπων και μέσων έκφρασης, οι οποίοι εκμηδενίζουν αξίες διαχρονικά παραδεκτές. Συγκεκριμένα στην τέχνη της ζωγραφικής ανατρέπονται οι αξίες του χρώματος, του συναισθήματος, της φόρμας, της μορφής, της σύλληψης και της σύνθεσης.
Το πρόβλημα δεν βρίσκεται τόσο στην αποσύνθεση της “τέλειας μορφής”, αλλά στην αποδόμηση τελικά της συνειδητότητάς μας. Μιας συνειδητότητας η οποία πληγεί από το βάρος των υπαρξιακών προβλημάτων, αλλά και του άκρατου φιλελευθερισμού. Εύλογα, λοιπόν, ο Πολιτισμός κι ειδικά η Τέχνη δέχονται μια ανατροπή αξιών, που υποτάσσουν τη ζωή σε κρίση κι ευτέλεια.

Ε: Η δραστηριοποίηση σας ως εκπαιδευτικός σας έχει φέρει σε ρόλο καθοδηγητή σε θέματα που αφορούν σκέψεις και προβληματισμούς των νέων;
Α: Η ζωή στα πρώτα της βήματα διαμορφώνεται μέσα από δύο κατευθύνσεις: την πηγαιότητα του ενστίκτου, και τα ερεθίσματα από το στενότερο κι ευρύτερο περιβάλλον. Έτσι η διαμόρφωση της παιδικής προσωπικότητας δέχεται, στο πέρασμα του χρόνου, έντονη επίδραση απ’ τα εξωτερικά περιβάλλοντα της κρίσης, η οποία δεν αφήνει την διαμόρφωση αυτή να ακολουθήσει φυσιολογική πορεία. Επιβάλλει ένα μέρος της άρνησης του περιβάλλοντος αυτού και της συνεπακόλουθης έλλειψης πολιτισμού.
Όσον αφορά την δραστηριοποίησή μου στον χώρο της εκπαίδευσης, διδάσκω παιδιά προσχολικής ηλικίας, αρκετά μικρής για προβληματισμό εις βάθος. Έτσι περιορίζω την ανακίνηση της “στοιχειώδους” συνείδησης των μικρών παιδιών, κυρίως μέσα από σκέψεις κι υποτυπώδεις προβληματισμούς, καθώς κι ευγενείς στάσεις στις μεταξύ τους σχέσεις, στην ουσιαστική επαφή τους με την φύση, στα προβλήματα και τις κοινές συνισταμένες με άλλους πολιτισμούς, στο όμορφα σημεία της ζωής. Παράλληλα, η επαφή μου με τους γονείς περιλαμβάνει την εύρεση στοιχείων αρμονικής συνύπαρξης κι υγιούς συμβίωσης των παιδιών με την υπόλοιπη οικογένεια.

Ε: Τι θα προτείνατε σε έναν νέο, λοιπόν, να κάνει ώστε να μπορεί να χτίσει την ζωή του με άξονα τα όνειρα και τα “θέλω” του σε μια εποχή επηρεασμένη από την κρίση;
Α: Ο νέος πρέπει να εντείνει τις προσπάθειές του, ώστε να μην επηρεάζεται από την αποπροσανατολιστική-απ’ την βαθύτερη συνειδητότητα του ανθρώπου- εποχή μας. Δεν πρέπει ποτέ να λησμονεί τη φωνή των ονείρων του. Οφείλει να τα ακολουθεί με κάθε κόπο και τίμημα.
Είναι θλιβερό, που πολλοί νέοι σήμερα δεν έχουν ή δε τους δίνεται η δυνατότητα να κάνουν όνειρα. Ωστόσο, η έλλειψη άντλησης κινήτρων απ’ την ίδια την εποχή, αποτελεί πρόκληση για ανάδυση κινήτρων απ’ τον έσω άνθρωπο, απ’ τον βαθύτερο εαυτό μας. Αυτή άλλωστε αποτελεί και την βασική αξία του αγώνα: να ξεπερνάς τα εμπόδια και να ωθείσαι προς τα εμπρός, αναγνωρίζοντας τις αξίες εκείνες που σε γεμίζουν και στέκουν ως αρωγός, ώστε να δίνεις φτερά στα όνειρά σου, υπηρετώντας τις αξίες αυτές

Ε: Κλείνοντας, θα θέλαμε να μας πείτε, αν ετοιμάζετε κάτι για το μέλλον.
Α: Τα όνειρά μου για το μέλλον πολλά, και δε θα έφθαναν επτά ζωές-ακόμη κι αν ήμουν γάτα-για να τα κατακτήσω. Στη ζωγραφική στοχεύω στην περαιτέρω εξέλιξη της δουλειάς μου μέσα από εξερεύνηση νέων τεχνικών και μέσων έκφρασης-κυρίως αρχαιοελληνικών, όπως η νωπογραφία και το ψηφιδωτό. Παράλληλα στοχεύω να προωθήσω την ποιητική και συγγραφική μου δραστηριότητα, η οποία αφορά περισσότερο παιδιά, αλλά και ένα βιβλίο σχετικό με την ελληνική παράδοση που πιθανόν θα συνοδεύεται κι από αντίστοιχη ζωγραφική έκθεση. Εκτινάσσομαι, όπως ένα βέλος, με ορμή στο μέλλον μου, οπότε συν Θεώ ίσως τα ξαναπούμε κάποια στιγμή.

Ε: Τρεις λέξεις που θα άλλαζαν τον κόσμο.
Α: εν γνωρίζω μαγικές συνταγές για την αλλαγή του κόσμου. Ωστόσο, μπορώ να εκμαιεύσω τρεις λέξεις, οι οποίες πιστεύω ότι άλλαξαν τη δική μου ζωή: η άδολη αγάπη-με όλη την ακολουθία αρετών που αυτή περιλαμβάνει, η πίστη στον Θεό, και οι στόχοι που αφορούν την πραγμάτωση ονείρων, καθώς υπάρχουν όνειρα δίχως στόχους, αλλά όχι και στόχοι δίχως όνειρα.

Ε: Μια ευχή για τους Animartists.
Α: Πάντα να αγγίζετε και να αναζητάτε το ανέγγιχτο!

Ε: Ποια είναι η αφορμή που επέλεξες αυτό το θέμα για την έκθεσή σου;
Α: Σχεδιάζοντας εκ του φυσικού πρόσωπα και γεγονότα της καθημερινής ζωής, διαπίστωσα ακόμη καλύτερα πόσο βαθειά έχει επηρεάσει η κρίση τους ανθρώπους σε όλες τους τις εκδηλώσεις: στις ανθρώπινες σχέσεις, την μητρότητα, την πολιτική, την αντίληψη του θεϊκού στοιχείου, την αναζήτηση εργασίας κ.α. Εκείνο όμως που με προβλημάτισε περισσότερο ήταν ότι όλες οι συμπεριφορές των ανθρώπων σε εποχή κρίσης ομοιάζουν με συμπεριφορές του παρελθόντος, όταν ο άνθρωπος δεινοπαθούσε από διάφορες πολιτικές ή κοινωνικές αιτίες. Όλα τα εμπόδια και τα προβλήματα που παρουσιάζονται σε περιόδους οικονομικής, κοινωνικής και κρίσης αξιών φαίνονται να επαναλαμβάνονται.

Ε: Ποια θέματα διαπραγματεύεσαι σε αυτή την έκθεση που πιστεύεις ότι είναι διαχρονικά σχετικά με την κρίση;
Α: Πολλά θέματά μου αφορούν την διατάραξη της οικογενειακής και συζυγικής γαλήνης κι επικοινωνίας, την αγωνία της μητέρας για το μέλλον του παιδιού της, την εγκατάλειψη των ανθρώπων της τρίτης ηλικίας, την προσπάθεια της επιβίωσης, την συναισθηματική επιρροή από τα εξωτερικά γεγονότα, καθώς και το πιο επίκαιρο θέμα που ζούμε: την μετακίνηση οικογενειών από άλλες χώρες προς μέρη με πιο ασφαλή διαβίωση. Ακόμη υπάρχουν θέματα σχετικά με: την τοποθέτηση των ανθρώπων απέναντι στην πολιτική, την αναζήτηση εργασίας, την μετανάστευση, την αλληλεγγύη αλλά και τις έριδες και ρήξεις που προκύπτουν στις ανθρώπινες σχέσεις από τις δυσκολίες της κρίσης, καθώς και με τις βλαβερές εξαρτήσεις, συνήθειες και την απόγνωση που υιοθετεί ο άνθρωπος σαν στάση απέναντι στην αδυναμία του να αντιμετωπίσει τα πολύπλοκα προβλήματα. Τέλος θεώρησα ενδιαφέρον τον τρόπο που διαμορφώνεται το θρησκευτικό συναίσθημα σε καιρό κρίσης, γι’ αυτό και περιέλαβα έργα σχετικά με την αντίληψη του θεϊκού στοιχείου.

Ε: Πιστεύεις ότι ο καλλιτέχνης επηρεάζεται από το κοινωνικό γίγνεσθαι;
Α: Ο καλλιτέχνης όχι μόνο επηρεάζεται, αλλά και οφείλει να είναι ενδοσκόπος του κοινωνικού γίγνεσθαι. Μέσα από βαθύ σκεπτικισμό για τα επίκαιρα και διαχρονικά προβλήματα, αναζητά και προβάλλει τα στοιχεία που προάγουν τη ζωή στο καλύτερο, και πιο συγκεκριμένα στην αξιοπρέπεια, την ελπίδα και την χαρά της ζωής. Παράλληλα με τρόπο σαρκαστικό, κάποτε ίσως και προκλητικό αποδιοπομπεύει εκείνα τα στοιχεία που αμαυρώνουν την καθαρή αξία της ζωής και της ανθρώπινης ύπαρξης.

Ε: Πες μας λίγα λόγια για τον χώρο της έκθεσης.
Α: Η επιλογή του χώρου δεν έγινε τυχαία. Το Ελληνικό Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού είναι ένας χώρος που με την πολυετή προσφορά του στον χώρο της τέχνης έχει συμπεριλάβει στο καταστατικό του μια πλειάδα εκδηλώσεων προβολής του Ελληνικού πολιτισμού και της Ελληνικής ιστορίας, την μαθητείας και της φιλοσοφίας της τέχνης, σε τομείς που σπάνια διδάσκονται σήμερα ακόμη και σε κρατικές σχολές. Νιώθω τυχερή που διδάχθηκα σε αυτό τον χώρο κοντά στον σπουδαίο δάσκαλο ζωγραφικής Αντώνη Κουρτικάκη, όχι μόνο τεχνικές και τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης, αλλά και την βαθειά φιλοσοφία της ζωής η οποία πρέπει να συντροφεύει τον καλλιτέχνη, ώστε να διαθέτει διαρκείς πόρους έμπνευσης κι ευαισθητοποίησης απέναντι στα πολύπλοκα προβλήματα του ανθρώπου. Έτσι επέλεξα να εκθέσω εκεί μια εικαστική δουλειά που με πολύ κόπο, πόνο και βαθύ προβληματισμό για τον σύγχρονο άνθρωπο ολοκλήρωσα.

Ε: Ποιες τεχνικές κι υλικά έχεις χρησιμοποιήσει στα έργα της έκθεσης;
Α: Χρησιμοποιώ στα περισσότερα έργα μου την τεχνική της ελαιογραφίας, μολονότι υπάρχουν και κάποια τα οποία είναι δουλεμένα με σπάνιες και πολύ ενδιαφέρουσες τεχνικές: όπως η νωπογραφία και το γλασαριστό-τεχνική που χρησιμοποιούσαν συχνά στην αρχαία Ελλάδα. Ακόμη σε αρκετά μου έργα χρησιμοποιώ την τεχνοτροπία του ιμπρεσσιονισμού, που θεωρώ σαν την πρώτη αρχή του λόγου για την κατάκτηση της απέριττης, όχι απαραίτητα αφαιρετικής, τέχνης.

Ε: Που αποσκοπείς προβάλλοντας ένα θέμα που είναι τωρινό αλλά και διαχρονικό;
Α: Στόχος μου είναι μέσα από θέματα που απασχόλησαν συχνά τον άνθρωπο στο παρελθόν και τον απασχολούν πάλι σήμερα, σε μια εποχή κρίσης, να δώσω ένα μήνυμα αυτοκριτικής στους σύγχρονους ανθρώπους. Να δώσω την ευκαιρία στους ανθρώπους να προβληματιστούν για τις αιτίες που κάποιες δυσάρεστες και θλιβερές καταστάσεις τείνουν να διαιωνίζονται. Και τέλος να ανακαλύψουν που βρίσκεται μέσα από όλα αυτά η ελπίδα, αλλά κι η ομορφιά της ζωής που καλούνται να ανακαλύψουν, ώστε η ζωή τους να είναι πιο εύκολη κι αξιοπρεπής.